Готовність дитини до школи
Формування культури здоров'я
Гра та математика
Мішечки з сіллю
Здоров’я у всі часи вважалося вищою цінністю, основою активного творчого
життя, щастя, радості й благополуччя людини. Сьогодні ні в кого не викликає
сумніву, що успішність навчання в школі визначається рівнем здоров’я. Проте
результати медичних оглядів говорять про те ,що на сьогоднішній день кожен
п’ятий школяр має хронічне захворювання. Здоров’я дітей – це загальна проблема
медиків, педагогів і батьків. І вирішення цієї проблеми залежить від упровадження
в школу здоров’язберігаючих технологій. Початкова школа це – старт здобуття
знань і навиків зі здорового способу життя, навчання використанню отриманих
знань за межами школи. Молодший школяр повинен знати, що неправильна постава
може не лише завдати шкоди здоров’ю, але й зіпсувати людині життя.
Цікавою
є методика Олександри Дубогай, професора Київського інституту гігієни, з
використання мішечків з сіллю для формування правильної постави у школярів.
Завдяки цій методиці покращується зір, стає рівною постава, діти менше
хворіють. Про це свідчать показники захворюваності серед школярів за останні
роки.
Починаючи
з першого класу, учнів треба привчати тримати на уроках мішечки з сіллю на
голові. Якщо на уроці хтось спробує відхилитися від заданої осі, відразу відбувається
падіння мішечка. Це сигнал для учня, що необхідно сісти правильно. З часом діти
звикають працювати з мішечками й знають, що цей предмет просто необхідний.
Батьки такий досвід застосовують і в домашніх умовах. Для 1 – 4 класів мішечки
обов’язкові, а старші можуть брати за бажанням. Так рекомендовано в медичній
літературі. Напевно, через те, що в цих учнів постава майже сформована.
Отже, мішечки краще шити з
щільної тканини розміром 20 см Х 15 см (кругла- 15см в діаметрі), насипати в
них морську сіль, приблизно 200 грамів (для першокласників можна трохи менше –
130 г). Чому
морська сіль? Тому що вона дуже велика і не висипається з мішечку, крім того
може злегка масажувати голову, у ній містяться корисні речовини й мінерали, які
сприятливо діють на організм. Це ще й хороша йодотерапія, яка необхідна в наших
екологічно забруднених районах. У дітей тім’я не дуже тверде – йод легко
проникає в організм. Мішечки мають таку ж дію, що й пігулки, які колись давали
від щитовидки. Сіль знаходить застосування й у народній медицині при простудних
захворюваннях. Батькам рекомендуємо ,(з умовою, що у дитини немає алергії на
запахи), додатково використовувати ефірну олію, адже ароматна сіль, як і
раніше, - джерело бадьорості, свіжості й приємних ароматів, які забезпечують
хороше самопочуття. Бажано використовувати аромати лимона, лаванди, евкаліпта,
ромашки, календули, хвої. Усі ці рослини виділяють фітонциди, корисні для
людини, й допомагають дітям бути здоровими. Їх використовують як антисептики,
для тонізації організму, для того щоб позбавитися хвилювання й відчуття
тривоги. Для приготування ароматної солі треба насипати її в чашку,
додати туди кілька крапель ефірної олії або суміш відповідного складу й
дозування, усе ретельно перемішати, аби сіль увібрала в себе олію. Отриману
ароматну сіль засипати в мішечок. Ці мішечки діти можуть використовувати
й на уроках фізкультури, на перерві, для вправ на розвиток рівноваги,
формування красивої постави, профілактики захворювання хребта. Ці навички є
складовими здоров’я кожної людини.
Масаж і самомасаж
кистей і пальців рук з використанням різних предметів.
Автор: Баврина Світлана Володимирівна,
вчитель-логопед, Муніципальне дошкільний навчальний заклад дитячий сад
загальнорозвиваючого виду з пріоритетним здійсненням фізичного розвитку N 3
«Ялинка» Калузька область, місто Малоярославець.
МІШЕЧКИ, НАПОВНЕНІ
СІЛЛЮ, КРУПОЮ, ДРІБНИМИ КАМІНЧИКАМИ
*Масажувати кожен пальчик знизу вгору, згори вниз
круговими рухами;
*Масаж долонь круговими рухами, рухами вгору-вниз:
Ці мішечки
ми беремо
Ними ручки розімніть.
Кожен мішечок не простий -
Цей з сіллю, з рисом той.
Між долоньками кладемо
Їм долоньки розітремо.
Вгору і вниз його катаємо
Свої ручки розвиваємо!
Можна мішечки катати по колу,
Перекидати один одному.
Раз, два, три, чотири, п'ять -
Нам пора відпочивати!
ВОЛОСЬКІ ГОРІХИ
*Волоський горіх покласти між долонями, прокатувати
його від підстави долоні до кінчиків пальців і назад.
*Волоський горіх покласти між долонями, робити кругові рухи, поступово
збільшуючи натиск і темп.
*Катати два горіха між долонями рухами вгору-вниз, по колу.
*Утримувати два (три) горіха між будь-якими розчепіреними пальцями однієї руки,
обох рук.
*Два горіха тримати в одній руці і обертати одним навколо іншого.
Вправи бажано супроводжувати проговариванием віршів:
- Прокатаю я свій горіх по долонях знизу
вгору,
А потім назад, щоб мені стало приємно.
- Навчився два горіха між пальцями тримати.
Це в школі мені допоможе літери рівні писати.
- Три горіха я візьму, між пальцями зажму.
Раз, два, три, чотири, п'ять, горіхи складно утримати!
- Я катаю мій горіх, щоб став кругліше всіх.
- Навколо Землі Місяць літає, а ось навіщо - сама не знає.
ОЛІВЦІ
*Розтирання долонь шестигранним олівцем, кількома
олівцями рухами вгору - вниз. Долоні розташовані вертикально (горизонтально).
*Утримувати олівець кожним зігнутим пальцем, двома будь-якими зігнутими
пальцями під рахунок до 10. Утримувати пальцями олівець, розташованими так:
вказівний і безіменний зверху, середній і мізинець - знизу.
Вірш:
- Олівець в руках катаю, між пальчиків
верчу.
Неодмінно кожен пальчик бути слухняним навчу.
- Олівець у руці катаю, я долоньки розтираю.
Я долоньки розітріть, малювати потім піду.
МАСАЖНІ ЩІТКИ АБО КОЛЮЧИЙ М'ЯЧИК
*Дитина катає м'яч або круглу щітку для волосся між
долонями рухами вгору-вниз спочатку повільно, потім збільшує темп і примовляє:
У сосни, ялиці, ялинки дуже колючі голки.
Але ще сильніше, ніж ялинник, вас вколе ялівець!
*Масаж долонь круговими рухами м'яча на наголошені склади вірша:
Гладила мама - їжачиха ежат:
«Що за гожі дітки лежать!
*Прокатування м'яча між розчепіреними пальцями від
великого пальця до мізинця і назад спочатку однією, потім іншої руки.
Рухи відповідають тексту:
Я м'ячем кола катаю (між долонь по колу),
Взад-вперед його ганяю (рухи вгору-вниз),
Їм поглажу я долоньку,
А потім стискуватиму трошки.
Кожним пальцем м'яч пригорну
І іншою рукою почну.
А тепер останній трюк -
М'яч літає між рук (перекидання м'яча з руки в руку).
ЕСПАНДЕР КИСТЬОВИЙ (ГУМОВИЙ М'ЯЧИК, ГРУША
ВІД ПУЛЬВЕРИЗАТОРА)
Стискання - на наголошені склади:
- Стиснути кільце допоможе нам сила з волею навпіл.
Стануть пальчики сильніше, а голівонька - розумніші.
- Я друзів своїх зустрічаю.
Їм усім потискую руку.
ВЕРВИЦІ (НАМИСТА)
*Вважати кількість намистин в прямому і зворотному
порядку.
*Перебирати намиста і називати дні тижня, місяці, імена і т. д.
*Клацання кожним пальцем по підвішеним намиста.
*Катати намистини між долонь:
*Покатаю я в руках намистинки - горошки.
*Стати вправними скоріше пальчики, долоньки.
*Нанизувати намистини на волосінь:
*Я сиджу, але не сумую,
*Намисто мамі збираю.
*Нанизала намисто я -
*Рада матуся моя!
РУКАВИЧКИ З НАШИТИМИ ҐУДЗИКАМИ
*Натискати на всю поверхню долоні і пальці під рахунок
до 10;
*Робити растирающие руху долоні і пальців вгору-вниз і по колу.
ПОРОЛОН З НАШИТИМИ ҐУДЗИКАМИ
*(Нашиті ґудзики в ряд): вказівний і середній пальці
«крокують» по ряду з гудзиків, одночасно називаючи днів тижня, місяців, рахуючи
гудзики, називаючи склади або слова відпрацьовується звук;
*(Нашиті ґудзики зображують клавіатуру): діти натискають спочатку пальцями
однієї, потім інший і обома руками разом на «клавіатуру», супроводжуючи гру
пальців вимовляння звуків, складів, слів, чистоговорок, віршів.
Ігри з пальцями з
використанням різноманітного матеріалу.
БІЛИЗНЯНІ ПРИЩІПКИ
*Взяти не тугі пластмасові прищіпки, по черзі
«кусають» подушечки пальців на наголошені склади вірші від великого пальця до
мізинця (кошеня кусається):
- Кусається сильно кошеня - дурнику,
він думає: це не палець, а миша (зміна рук)
Але я ж граю з тобою, малюк,
а будеш кусатися - скажу тобі: «Кыш!»
- Большаку дрова рубати, а тобі води носити,
А тобі піч топити, а тобі тісто місити,
А малятку пісні співати, пісні співати та танцювати,
Рідних братів дурнів.
*Натягнути мотузку на рівні плечей дитини і дати
кілька прищіпок. На кожен ударний склад вірша робиться одне відповідне рух:
Прищеплю прищіпки спритно я на мамину мотузку.
КРУПА
*Пропонуємо дітям сортувати, вгадувати з закритими
очима, катати між великим і вказівним пальцями, придавлювати по черзі всіма
пальцями обох рук до столу, намагаючись при цьому робити обертальні рухи.
Цікаво дітям викладати різні фігури по контуру, трафаретом або за задумом.
*У чашку насипати два виду крупи. Запропонувати
сортувати дві різні чашечки:
Я помічницею росту. Своїй мамі допоможу.
Я крупу переберу, рис від гречки відберу!
*Викласти з гороху або квасолі доріжку: пряму,
хвилясту і т. д. (за зразком, трафаретом або самостійно):
Я горошини візьму, викладу доріжку.
Побігли по доріжці зайчик, білка, козлик.
*Розсипати на столі 10 горошин, притискати кожну
горошину по черзі до столу пальцями по черзі спочатку однієї, потім іншої руки.
Потім прокатуємо горошинку пальцем по колу, притискаючи її до столу:
Вдома я одна нудьгувала, жменя горошинок дістала.
Перш ніж почати гру, треба пальчику сказати:
«Пальчик, пальчик, мій хороший, ти пригорни до столу горошок.
Покрути і покатай і передай іншому».
*Насипати в кухоль горох. На кожен ударний склад
перекладати горошини з однієї в іншу кухоль:
Снігур і сорока, і шишкар, і синиці - зимують у нас ці чудові птахи.
І щоб вони жили як і раніше з нами, ми будемо годувати їх, звичайно ж, самі.
*Насипати горох в блюдце. Дитина великим і вказівним
пальцями бере горошину і утримує її іншими пальцями. Потім бере ще одну, ще
одну і так набирає цілу жменю. Кожна горошина береться на ударний склад:
Зернятка все, що господиня давала,
Курочка дзьобом по штучці склевала.
*Насипати в каструлю горох або квасоля. Дитина
запускає туди руки і робить рухи, що імітують роботу рук при замішуванні тіста,
примовляючи:
Ми тісто місили, ми тісто місили:
Нас ретельно все промесить попросили.
Але скільки не місимо і скільки ні мнемо,
Грудочки знову і знову дістаємо.
*«Чарівний колодязь»: насипати в глибоку пластмасову
банку квасоля і покласти в неї дрібні іграшки (від кіндерів). Дитина з
закритими очима повинен назвати знайдений предмет. Можна підібрати іграшки на
закріплюються звуки:
У відрі не сіль, зовсім не сіль,
А кольорова квасоля.
На дні іграшки для дітей,
Ми їх дістанемо без затій.
РЕШІТКА ДЛЯ РАКОВИНИ, ПІДСТАВКА ПІД ГАРЯЧЕ
(Дитина «ходить» вказівним і середнім пальцями по
клітках, на кожен ударний склад вірша, роблячи по кроку. Він може повертати в
будь-якому напрямку, «ходити» одного, другого, обома руками):
«Хто живе в моїй квартирі».
Раз, два, три, чотири, п'ять, всіх можу перерахувати:
Тато, мама, брат, сестра, бабуся, дідусь і я, ось і вся моя сім'я.
МОТУЗКА З ВУЗЛИКАМИ
(Зав'язати вузлики на мотузці - до 12, дитина
перебирає вузлики пальцями).
*На кожен вузол називати день тижня (по порядку), місяці, пори року, голосні
звуки, членів своєї сім'ї:
Цей пальчик - дідусь, цей пальчик - бабуся,
Цей пальчик - татусь, цей пальчик - матуся,
Цей пальчик - я, ось і вся моя сім'я.
*Мотузку з вузлами подвешать вертикально (це - ліана):
Там, де з дерев звисають ліани, різні в джунглях живуть мавпи:
Лазять там шимпанзе, павіани, є і горили, орангутанги.
Лізе, лізе альпініст-
У цій справі він артист.
По скелі і по мотузці
Він наверх залізе вправно!
*Зав'язування або розв'язання на відрізку шнура
заданого кількості вузликів.
МОТУЗОЧКИ
Різної довжини і кольору заплітати в кіски, викладати
букви, цифри, квіти, тварин по контуру, самостійно:
Для своєї сестрички я плету кіски
З шнура і з тасьми, з нею ми дуже дружні.
ШНУРКИ
*Розмістити на столі шнурок зигзагом і запропонувати
дитині «перестрибнути» кожним пальчиком через вигини струмочка.
*Нанизування на шнурок різних фігурок з дірочкою посередині в заданій
послідовності (квітка, зірочка, будиночок тощо).
ПРОБКИ ВІД ПЛАСТИКОВИХ ПЛЯШОК, ТЮБИКІВ
ЗУБНОЇ ПАСТИ, ГУДЗИКИ З ПОГЛИБЛЕННЯМ
Дві пробки кладемо різьбленням верх. вказівний і
середній пальці стають на них як «ноги». Рухаємося, роблячи по кроку на кожен
ударний склад вірша. Можна «ходити» одного, другого, двома руками одночасно (4
пробки):
- Пальчик - хлопчик, де ти був?
З цим братиком в ліс ходив, з цим братиком щи варив,
З цим братиком кашу їв, з цим братиком пісні співав.
-Ми їдемо на лижах, ми мчимо з гори,
Ми любимо забави холодної пори!
ПОЛІЕТИЛЕН
Шматочки розміром приблизно 1,5 х 2 дитячі долоні.
Дитина бгає пальцями в долоню, починаючи з кута. Шматочки поліетилену з кулачка
стирчати не повинні. Спочатку можна допомагати собі інший рукою, але потім виконувати
цю вправу тільки однією рукою). Замість поліетилену можна взяти носовичок:
У мене живе проглот -
Хустинку він з'їв, ось!
Відразу стало у проглота
Черево, як у бегемота
Отже, мішечки краще шити з щільної тканини розміром 20 см Х 15 см (кругла- 15см в діаметрі), насипати в них морську сіль, приблизно 200 грамів (для першокласників можна трохи менше – 130 г). Чому морська сіль? Тому що вона дуже велика і не висипається з мішечку, крім того може злегка масажувати голову, у ній містяться корисні речовини й мінерали, які сприятливо діють на організм. Це ще й хороша йодотерапія, яка необхідна в наших екологічно забруднених районах. У дітей тім’я не дуже тверде – йод легко проникає в організм. Мішечки мають таку ж дію, що й пігулки, які колись давали від щитовидки. Сіль знаходить застосування й у народній медицині при простудних захворюваннях. Батькам рекомендуємо ,(з умовою, що у дитини немає алергії на запахи), додатково використовувати ефірну олію, адже ароматна сіль, як і раніше, - джерело бадьорості, свіжості й приємних ароматів, які забезпечують хороше самопочуття. Бажано використовувати аромати лимона, лаванди, евкаліпта, ромашки, календули, хвої. Усі ці рослини виділяють фітонциди, корисні для людини, й допомагають дітям бути здоровими. Їх використовують як антисептики, для тонізації організму, для того щоб позбавитися хвилювання й відчуття тривоги. Для приготування ароматної солі треба насипати її в чашку, додати туди кілька крапель ефірної олії або суміш відповідного складу й дозування, усе ретельно перемішати, аби сіль увібрала в себе олію. Отриману ароматну сіль засипати в мішечок. Ці мішечки діти можуть використовувати й на уроках фізкультури, на перерві, для вправ на розвиток рівноваги, формування красивої постави, профілактики захворювання хребта. Ці навички є складовими здоров’я кожної людини.
*Масаж долонь круговими рухами, рухами вгору-вниз:
Ними ручки розімніть.
Кожен мішечок не простий -
Цей з сіллю, з рисом той.
Між долоньками кладемо
Їм долоньки розітремо.
Вгору і вниз його катаємо
Свої ручки розвиваємо!
Можна мішечки катати по колу,
Перекидати один одному.
Раз, два, три, чотири, п'ять -
Нам пора відпочивати!
*Волоський горіх покласти між долонями, робити кругові рухи, поступово збільшуючи натиск і темп.
*Катати два горіха між долонями рухами вгору-вниз, по колу.
*Утримувати два (три) горіха між будь-якими розчепіреними пальцями однієї руки, обох рук.
*Два горіха тримати в одній руці і обертати одним навколо іншого.
А потім назад, щоб мені стало приємно.
- Навчився два горіха між пальцями тримати.
Це в школі мені допоможе літери рівні писати.
- Три горіха я візьму, між пальцями зажму.
Раз, два, три, чотири, п'ять, горіхи складно утримати!
- Я катаю мій горіх, щоб став кругліше всіх.
- Навколо Землі Місяць літає, а ось навіщо - сама не знає.
*Утримувати олівець кожним зігнутим пальцем, двома будь-якими зігнутими пальцями під рахунок до 10. Утримувати пальцями олівець, розташованими так: вказівний і безіменний зверху, середній і мізинець - знизу.
Неодмінно кожен пальчик бути слухняним навчу.
- Олівець у руці катаю, я долоньки розтираю.
Я долоньки розітріть, малювати потім піду.
У сосни, ялиці, ялинки дуже колючі голки.
Але ще сильніше, ніж ялинник, вас вколе ялівець!
*Масаж долонь круговими рухами м'яча на наголошені склади вірша:
Гладила мама - їжачиха ежат:
«Що за гожі дітки лежать!
Рухи відповідають тексту:
Я м'ячем кола катаю (між долонь по колу),
Взад-вперед його ганяю (рухи вгору-вниз),
Їм поглажу я долоньку,
А потім стискуватиму трошки.
Кожним пальцем м'яч пригорну
І іншою рукою почну.
А тепер останній трюк -
М'яч літає між рук (перекидання м'яча з руки в руку).
- Стиснути кільце допоможе нам сила з волею навпіл.
Стануть пальчики сильніше, а голівонька - розумніші.
- Я друзів своїх зустрічаю.
Їм усім потискую руку.
*Перебирати намиста і називати дні тижня, місяці, імена і т. д.
*Клацання кожним пальцем по підвішеним намиста.
*Катати намистини між долонь:
*Покатаю я в руках намистинки - горошки.
*Стати вправними скоріше пальчики, долоньки.
*Нанизувати намистини на волосінь:
*Я сиджу, але не сумую,
*Намисто мамі збираю.
*Нанизала намисто я -
*Рада матуся моя!
*Робити растирающие руху долоні і пальців вгору-вниз і по колу.
*(Нашиті ґудзики зображують клавіатуру): діти натискають спочатку пальцями однієї, потім інший і обома руками разом на «клавіатуру», супроводжуючи гру пальців вимовляння звуків, складів, слів, чистоговорок, віршів.
він думає: це не палець, а миша (зміна рук)
Але я ж граю з тобою, малюк,
а будеш кусатися - скажу тобі: «Кыш!»
- Большаку дрова рубати, а тобі води носити,
А тобі піч топити, а тобі тісто місити,
А малятку пісні співати, пісні співати та танцювати,
Рідних братів дурнів.
Я помічницею росту. Своїй мамі допоможу.
Я крупу переберу, рис від гречки відберу!
Я горошини візьму, викладу доріжку.
Побігли по доріжці зайчик, білка, козлик.
Вдома я одна нудьгувала, жменя горошинок дістала.
Перш ніж почати гру, треба пальчику сказати:
«Пальчик, пальчик, мій хороший, ти пригорни до столу горошок.
Покрути і покатай і передай іншому».
Снігур і сорока, і шишкар, і синиці - зимують у нас ці чудові птахи.
І щоб вони жили як і раніше з нами, ми будемо годувати їх, звичайно ж, самі.
Зернятка все, що господиня давала,
Курочка дзьобом по штучці склевала.
Ми тісто місили, ми тісто місили:
Нас ретельно все промесить попросили.
Але скільки не місимо і скільки ні мнемо,
Грудочки знову і знову дістаємо.
У відрі не сіль, зовсім не сіль,
А кольорова квасоля.
На дні іграшки для дітей,
Ми їх дістанемо без затій.
«Хто живе в моїй квартирі».
Раз, два, три, чотири, п'ять, всіх можу перерахувати:
Тато, мама, брат, сестра, бабуся, дідусь і я, ось і вся моя сім'я.
*На кожен вузол називати день тижня (по порядку), місяці, пори року, голосні звуки, членів своєї сім'ї:
Цей пальчик - дідусь, цей пальчик - бабуся,
Цей пальчик - татусь, цей пальчик - матуся,
Цей пальчик - я, ось і вся моя сім'я.
Там, де з дерев звисають ліани, різні в джунглях живуть мавпи:
Лазять там шимпанзе, павіани, є і горили, орангутанги.
Лізе, лізе альпініст-
У цій справі він артист.
По скелі і по мотузці
Він наверх залізе вправно!
Для своєї сестрички я плету кіски
З шнура і з тасьми, з нею ми дуже дружні.
*Нанизування на шнурок різних фігурок з дірочкою посередині в заданій послідовності (квітка, зірочка, будиночок тощо).
З цим братиком в ліс ходив, з цим братиком щи варив,
З цим братиком кашу їв, з цим братиком пісні співав.
-Ми їдемо на лижах, ми мчимо з гори,
Ми любимо забави холодної пори!
Хустинку він з'їв, ось!
Відразу стало у проглота
Черево, як у бегемота
Немає коментарів:
Дописати коментар